Veliköy Mh. Vatan Cd. No:15-19 Çerkezköy / TEKİRDAĞ
05327344804
gokhan@turktest.com.tr

EMTİALAŞMA CEHENNEMİ

EMTİALAŞMA CEHENNEMİ

İşletmelerde kâr oranları sürekli olarak azalıyor. Eski kârlar bardak oldu. Üreticiler ve satıcılar kârlılığa yeniden döneceğiz beklentisi içindeler.  Üretim, hizmet ve servis sektörleri günümüzde kâr elde edememe, hatta “SIFIR KÂR” tehlikesi ile karşı karşıya kalmış durumdalar. Her taraftan “çalışa çalışa fakirleşiyoruz”, “çalışa çalışa batıyoruz” feryatları yükseliyor. Bugün pek çok şirket “kârsızlaşma” nedeniyle aşağıya doğru inen bir sarmal içinde (negatif seceltion) öylesine sıkışmış durumda ki…

Neredeyse yapabilecekleri tek iş, “işi bırakmak” durumuna gelmiş bulunuyor.

Firmaların Kârlılığını Etkileyen 5 Temel Faktör

Rekabetin Şiddeti: Rakip sayısı arttıkça, fiyat rekabeti de artar.

Tedarikçilerin Gücü: Tedarikçilerle çalışmanın maliyeti yükseldikçe, şirketin kârı azalır. Tedarik edilen hammaddelerin kalitesi ne kadar iyi ise, ürün kalitesi de o kadar iyi olacaktır.

Müşterinin Gücü: Müşteriler güçlendikçe pazarlık güçleri artar. Müşterilerin alternatifleri azaldıkça fiyat baskıları artar. Az sayıda müşteri satın alıyorsa, fiyatları giderek aşağıya çeker ve firmanın kârlılığı giderek azalır.

Yüksek Kârlı Ürünler: Sektördeki kârlılık, ilelebet yüksek olarak sürdürülemez. Yüksek kârları gören potansiyel rakipler yatırım yapmaya başlayınca rakip sayıları artar, fiyatlar ve kârlılık giderek düşer.

İkame Ürünler: İkame, var olan bir ürünün, aynı özellikleri taşıyan benzeri. İkame için portakal – mandalina örneği, iktisatta en çok verilen örnektir. Canı portakal isteyen bir kimse, mandalina yiyerek de isteğini bir şekilde ikame edebilir. Canı pasta isteyen bir bireyin ise, ekmek yiyerek bunu gerçekleştirmesi mümkün değildir. Markaların, firmaların, ürün ve hizmetlerin benzerleri, alternatifleri arttıkça, fiyatlar giderek düşer ve kârlılık azalır.

Kârsızlaşma durumuna yol açan ileri unsurlardan biri “EMTİALAŞMA”dır. Emtialaşma, eşyaların aynılaşması, benzerleşme anlamına gelir. Artan rekabet sonunda, her sektörde artan firma sayısı ve ürünler ile hizmetlerin, iş yapma modellerinin giderek birbirine benzemesidir. Şirketler sürekli benzerlik yarışı yapıyor. Sürekli birbirini takip ve taklit ediyor. Giderek birbirine benzeyen

işletmeler, benzer fikirlere sahip yöneticilerle, benzer standartlarda, benzer kalitede, benzer fiyatta üretim yapıyor ve benzer hizmetler veriyor. Şirketler uygulamalar konusunda o kadar mükemmel ki, şimdi hepsi giderek birbirine benzemeye başladı.

Yüksek kalitedeki benzerliklerle baş başayız. Yüksek kalitedeler, ama giderek birbirlerine benziyorlar. Başarılı olmak için benzerleşmeye son vermeliyiz. “İyi Ürün” kavramı giderek sıradanlaşmaya başladı. Kazananların her şeyi silip götürdüğü rekabet dünyasında…

BENZERLEŞME = EMTİALAŞAMA CEHENNEMİ = BAŞARISIZLIK.

Ayrıca akıllı ve seçici müşteriler (araştırmacı, hesabını iyi yapan vb), birbirine benzeyen ürün ve markalar arasından, giderek en kalitelisini en ucuza talep etmeye başladılar. Müşterilerin bu agresif hareketleri,  fiyatların reel olarak düşmesine ve kârların azalmasına yol açıyor.

Benzerleşmenin sonuçları… Müşteriler birbirine benzer kalitedeki ürün ve markalar arasından giderek daha ucuzunu talep eder.

Fiyatlar reel olarak giderek düşer, kârlar giderek erir. Rekabette kalite önemli değil mi? Üstün kalite = Üstün rekabet gücü değil mi? Yüksek kalite gerekli bir önkoşul, ama rekabet için yeterli değildir. Yüksek kalite günümüz işletmelerine ancak, rekabet arenasına “giriş bileti” kazandırmaktadır. Orijinal ürün, yani “giriş bileti”niz iyi ise; sadece iyi değil, olağanüstü iyi olmalısınız.

Öncelikle “iyi” yaptığınız işleri “daha iyi” yapmanız gerekiyor.

Ekonomik Başarının 7 Bileşeni: Yüksek Kalite, Makul Fiyat,  Zamanında Teslim (JIT), Güven Kazanmak, Satış Sonrası Hizmet,

Müşteri Değeri Yaratmak (Kalite + Fayda + Hizmet / Fiyat), Hızlı Ve Çevik Olmak.

Kalite ve Pazar Payı: Massachutsetts Cambrige Stratejik Planlama Enstitüsü tarafından kalite, kârlılık ve pazar payı arasındaki ilişki üzerine çalışma yapılmış. 3000 işletme ile yapılan çalışmalar sonucunda kalitenin, pazar payını artırmada ana faktör olduğu görülmüş. Kalite yükseldikçe… “Pazar Payı” Artar.

Türkiye’de verimlilik bugün ABD’nin % 40’ı seviyesindedir.  Verimliliğimizin potansiyelimiz olan % 70 seviyesine erişmesi gereklidir. Türkiye’nin mevcut verimliliği potansiyelinin sadece % 60’ı seviyesindedir.

Kalitesizlik maliyetleri beş grupta toplanır: Kontrol Ve Değerlendirme Giderleri. Hataları Telafi Etme (Onarım) Giderleri. Hataları Düzeltme Giderleri. Hataları Önleme Giderleri. Hurdaya Ayrılan Ürün Giderleri.Kalitesizlik maliyetinin en büyük kalemi, kalitesiz insanların yarattığı kalitesiz ürün ve hizmetler. Kalitesizlik maliyetlerine sadece parasal kayıplar olarak bakamayız. Onları; zaman, İşçilik, İmaj Kaybı ve sosyal kayıplar olarak da değerlendirmeliyiz. Kaliteye önem vermeyen bir kuruluşta sahip olunan makina, araç, ekipman ve gereçlerin % 25`i, personelin  % 25`i, mevcut bina ve tesislerin  % 40’ı atıl kalmış demektir.  Kalitesizliğin bedeli satış hasılatının % 24`üne, imalat maliyetlerinin  % 25`ine departmanların faaliyet giderlerinin % 40`ına bedeldir. Alınan siparişlerin % 13`ünün iptal olması anlamına gelmektedir.

Faaliyetler açısından ise; mühendislik faaliyetlerinin % 33`ü dizayn hatalarının bulunması ve düzeltilmesine harcanmaktadır.

İmalat kapasitesinin % 25`i kalite problemlerinin giderilmesine ayrılmaktadır. Üretimde çalışan personelin % 25`i kalite sorunlarının giderilmesine tahsis edilmiş olmaktadır. Juran’ın tespit ettiği gibi “İşletmelerin stok maliyetlerinin  % 70’i, kalitesizlikten kaynaklanmaktadır.”

Müşteriler artık işletmelerin kalitesizlik maliyetlerinin bedelini kendileri ödemek istemiyor. Emtialaşma cehenneminden kurtulmak isteyen firmaların kalitesizlik maliyetlerine dikkat etmeleri ve ürün ve hizmetlerini farklılaştırmaları gerekiyor.

Memiş Yılmam

Eğitmen / Yönetim Danışmanı

 

Yorum yapılmamış

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.